مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش معلم فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش معلم فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش آموزش فروشمدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش آموزش فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش آموزش فروش

مدرس فروش

بهزاد حسین عباسی استاد مدیریت مدرس مدیریت       مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت  مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت  مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت   

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش معلم فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش معلم فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش معلم فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش معلم فروش بهزاد حسین عباسی دوره فروش آموزش فروش

استاد بهزاد حسین عباسی مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس بازرایابی

استاد فروشندگی مدرس فروشندگی سخنران فروشندگی تدریس فروشندگی
مدرس فروش استاد فروش

مدرس فروش استاد فروش آموزش بازاریابی

مدرس فروشندگی استاد فروشندگی آموزش فروشندگی

آموزش فروشندگی آموزش بازاریابی

آموزش فروش آموزش فروشندگی

مدرس فروش مدرس مارکتینگ

مدرس فروش مدرس فروشندگی

يكشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰ ب.ظ

۰

چگونه طوفان فکری ایجاد کنیم مدرس فروش استاد فروش

يكشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰ ب.ظ

بازاریابی نوین|متد های علمی و عملی فروش



جدید ترین متد های فروش و بازاریابی

چگونه طوفان فکری ایجاد کنیم ؟

چگونه طوفان فکری ایجاد کنیم   مدرس فروش   استاد فروش

مدرس فروشندگی

روش طوفان فکری یک ابزار شناخته شده است که به شما در ایجاد راه حل های خلاقانه برای یک مسأله کمک می­کند . روش طوفان فکری به ویژه هنگامی بسیار مفید است که شما بخواهید سنت­ شکنی کنید و الگوهای تفکر تثبیت شده را تغییر دهید طوری که بتوانید به روشی نو به همه چیز بنگرید . همچنین به شما کمک می­کند بر بسیاری از مسائلی فائق آئید که حل گروهی مسأله را به یک پروسه­ ی بی نتیجه و نارضایت­بخش تبدیل می کنند . اگر تیم شما از این روش استفاده کند می­توانید از انواع تجارب اعضای تیم بهره بگیرید و در حل مسأله از آن استفاده نمائید . با این کار ، ایده­ های بسیاری بدست می­آید یعنی شما می­توانید راه حل های بهتری برای مسأله­ ای که با آن روبرو هستید بدست آورید . همچنین روش طوفان فکری به شما کمک می­کند از اعضای تیم برای راه حلی که در نهایت انتخاب می­شود  نظر بخواهید (راه حلهایی که آنها خود ارائه داده­ اند.) دیگر اینکه از آنجا که روش طوفان فکری جالب است به اعضای تیم کمک می­کند با یکدیگر متحد شوند و در محیطی مثبت و پر ثمر مشکلات را حل کنند .


چرا از روش طوفان فکری استفاده می­کنیم ؟

حل گروهی مسأله به روش قدیمی با مشکلات بسیار همراه است . افراد گروه که اعتماد به نفس بالایی دارند بر اعضای ضعیف­تر گروه مسلط میشوند و اعضایی که اعتماد به نفس پائینی دارند ، از اینکه به خاطر بیان آزادانه­ ی ایده­ هایشان مورد استهزاء قرار گیرند می­ترسند . برخی نیز برای مطابقت داشتن با نظرات گروه تحت فشار قرار می­گیرند و یا به دلیل احترامی که برای افراد برتر و مسئول قائلند ، خود را کنار می­کشند . به این صورت روش گروهی حل مشکل اغلب بی نتیجه و غیر مؤثر خواهد بود .


در مقابل روش طوفان فکری محیطی آزاد فراهم می­سازد که در آن همه تشویق می­شوند شرکت کنند و نظر بدهند. نظرات متفاوت مورد استقبال قرار می­گیرند و بسیاری از مشکلات حل گروهی مسئله رفع خواهد شد. از همه­ ی شرکت کننده­ ها خواسته می­شود به طور کامل و عادلانه نظر دهند و افراد آزادند انواع راه حل­های جدید و خلاقانه را برای مسائلی که با آنها مواجه­ اند طرح کنند .


روش طوفان فکری:

شیوه­ ی اولیه برای روش طوفان فکری توسط مدیر شرکت تبلیغاتی مادیسون اونیو، « آدکس اسبورن » در دهه­ ی ۱۹۵۰ ابداع شد . از آن زمان محققان بسیاری به این تکنیک پرداختند و مشکلاتی را در آن شناسایی کردند.


مراحل ذکر شده در اینجا آن تحقیقات را مد نظر قرار داده است  یعنی شیوه­ ی گفته شده کمی متفاوت با شیوه­ ی اصلی است که توسط اسبورن ابداع شد .


طوفان فکری چیست؟

روش طوفان فکری، ادغام یک شیوه­ ی غیر رسمی و راحت با تفکر خلاق برای حل مسأله است . ابتدا از افراد خواسته می­شود به نظرات و اندیشه­ هایی برسند که حتی ممکن است در ابتدا کمی غیر عاقلانه به نظر آیند . هدف این است که برخی از این ایده­ ها را بتوان به صورت راه حل­های خلاقانه ارائه داد تا مشکل را حل کرد ، یا به ایده­ های بیشتر و جدیدتری رسید . در این شیوه هدف این است که همه­ ی افراد شرکت داشته باشند و برای این کار برای افراد انگیزه ایجاد می­شود تا راه های تفکر معمولی خود را کنار بگذارند .


بنابراین در حین جلسات روش طوفان فکری نباید از ایده­ ها انتقاد شود . شما سعی کنید احتمالات را در نظر بگیرید و فرضیات غلط در مورد محدودیت­های مشکل را از میان بردارید . قضاوتها و آنالیز در این مرحله مانع از ایده­ سازی خواهد شد . فقط در پایان جلسه­ ی طوفان فکری می­توان به ارزیابی نظرات پرداخت یعنی زمانی که با استفاده از روشهای قراردادی ، راه حلهایی یافت شده است .


طوفان فکری فردی:

اگرچه روش طوفان فکری در ایده­ سازی اغلب مؤثرتر از روش معمولی حل مشکل توسط گروه است ولی مطالعات بسیار ثابت کرده که وقتی افراد به تنهایی از روش طوفان فکری استفاده کنند ایده ­های بیشتر و باکیفیت تری به دست می آورند تا زمانی که گروهی از افراد به طوفان فکری بپردازند.


شاید دلیل آن این باشد که در گروه ها ، افراد همیشه نمی­توانند از اصول و قواعد روش طوفان فکری پیروی کنند و رفتارهای بد در گروه به صورت پنهان وجود دارد . ولی دلیل اصلی این است که افراد به نظرات دیگران بیشتر توجه می­کنند و خود ایده­ ای طرح نمی­کنند ( همه منتظرند دیگران نظر دهند ) و یا وقتی منتظرند نوبت آنان شود که صحبت کنند ، این ایده ­ها را فراموش می­کنند.


وقتی شما  به تنهایی به طوفان فکری می پردازید ایده های متنوع تری به فکرتان میرسد. تا زمانی که در یک گروه نباشید، شما نگران نظرات و ایده­ های افراد دیگر نخواهید بود و بنابراین می­توانید آزادانه نظرات جدیدی را ارائه دهید . برای مثال ممکن است ایده­ ای که تردید داشتید آن را در یک گروه مطرح کنید ، در یک طوفان فکری فردی ، به ایده ای استثنایی وخارق العاده تبدیل شود . همچنین مجبور نیستید صبر کنید دیگران ساکت شوند تا شما ایده­ های خود را مطرح کنید .


اما وقتی به تنهایی به طوفان فکری می پردازید، شاید نتوانید به اندازه کافی ایده­ را پرورش دهید زیرا تجربه دیگر اعضای گروه را ندارید که کمکتان کند.


طوفان فکری گروهی :

روش طوفان فکری گروهی برای به کار گرفتن تجارب و خلاقیت همه­ ی اعضای گروه در مورد یک مسأله بسیار مؤثر است .هنگامی که  اعضای گروه در سطح یک ایده گیر می کنند ، خلاقیت و تجربه­ ی یک عضو دیگر میتواند آن ایده را یک پله بالاتر ببرد. بنابراین روش طوفان فکری گروهی ایده­ های عمیقتری را در مقایسه با روش طوفان فکری فردی پدید خواهد آورد .


مزیت دیگر روش طوفان فکری گروهی این است که به افراد دخیل کمک می­کند احساس کنند در راه حل نهایی نقش داشته­ اند و به افراد یادآوری می­شود که اشخاص دیگر نیز می توانند ایده­ های خلاقانه­ ای طرح کنند.


دیگر اینکه ، روش طوفان فکری سرگرم کننده و جالب است و یک راه عالی برای ساختن تیم است !


روش طوفان فکری در یک گروه ممکن است برای افراد با خطراتی همراه باشد . پیشنهادات با ارزش ولی عجیب در نگاه اول ممکن است احمقانه به نظر برسند . به همین دلیل لازم است همه ­ی جلسات را به دقت مدیریت کنید طوری که ایده­ ای از دست نرود و مشکلات معمول در حل مسأله گروهی خلاقیت را نابود نسازد .


چگونه می­توان از این ابزار استفاده کرد ؟

شما غالباً می­توانید با ادغام طوفان فکری فردی و گروهی به بهترین نتایج برسید و با مدیریت دقیق این فرآیند و پیروی از قوانینی که در اینجا گفته می شود بهترین نتایج را به دست آورید. به این طریق افراد را وا خواهید داشت که بدون مزاحمت و حواس پرتی بر موضوع تمرکز ­کنند، به حداکثر ایده­ هایی که می­توانید به آنها برسید می رسید و  احساس جالب داشتن یک تیم منسجم را خواهید داشت که پس از برگزاری موفقیت آمیز یک جلسه ­ی طوفان فکری حاصل خواهد شد !


برای برگزاری مؤثر جلسه­ ی روش طوفان فکری این کارها را انجام دهید :

 محیطی راحت برای جلسه پیدا کنید و آنرا برای جلسه آماده نمائید .


 یک نفر را برای نوشتن نظراتی که در جلسه مطرح می شوند در نظر بگیرید. این ایده ­ها باید به صورتی نوشته شوند که در دسترس همه باشند و همه بتوانند به آنها مراجعه نمایند . بر اساس شیوه ­ای که می­خواهید به کار ببرید می­توانید ایده­ ها را روی فلیپ چارتها و یا روی وایت­برد بنویسید و یا از کامپیوتر مجهز به دیتا پروژکتور استفاده کنید .


 اگر افراد به کار گروهی عادت ندارند ، از یک فعالیت مناسب برای به اصطلاح گرم کردن و صمیمی تر کردن آنها با هم استفاده کنید .


 مسأله ­ای را که می­خواهید حل کنید به روشنی بیان کنید و معیاری را برای راه حل در نظر بگیرید . برای همه کاملا روشن سازید که هدف جلسه بدست آوردن ایده­ های فراوان ( تا حد ممکن ) است.


در ابتدای جلسه به افراد زمان کافی بدهید تا به تنهایی تا جایی که می توانند ایده های بسیاری را بوجود آورند.


 از افراد بخواهید ایده­ های خود را مطرح نمایند و به همه فرصت یکسان و برابر برای این کار بدهید .

  مدرس فروشندگی سخنران فروشندگی استاد فروشندگی تدریس فروشندگی معلم فروشندگی

 مدرس فروش سخنران فروش استاد فروش تدریس فروش معلم فروش

  مدرس ویزیتوری سخنران تدریس ویزیتوری استاد تدریس ویزیتوری تدریس ویزیتوری معلم ویزیتوری

  آموزش فروشندگی و ویزیتوری آموزش فروشندگی و ویزیتوری 

آموزش فروشندگی و ویزیتوری آموزش فروشندگی و ویزیتوری آموزش فروشندگی و ویزیتوری

 بهزاد حسین عباسی

مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن

معلم اصول و فنون مذاکره زبان بدن

استاد  اصول و فنون مذاکره زبان بدن

سخنران اصول و فنون مذاکرات تجاری زبان بدن و مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری CRM

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس برند

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

مدرس مدیریت ارتباط با مشتری

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی


مدیر برنامه ها جواد حسنی

09372202257 

9197685104

behzadabbasi.ir

 افراد را تشویق کنید ایده های دیگران را تکمیل کنند یا از ایده­ های افراد دیگر استفاده کنند و ایده های جدیدی ارائه دهند .


رفتاری مشتاقانه و غیر انتقادی را در میان اعضای گروه تشویق نمائید و سعی کنید همه در اظهار نظر سهیم شوند حتی ساکت­ترین اعضای گروه .


هیچکس نباید در جلسه انتقاد کند و یا نظر دیگران را ارزیابی کند . انتقاد،  هنگامی اعضای گروه نظر می­دهند نوعی احساس خطر را برای آنها به وجود می­آورد. این انتقاد خلاقیت را نابود می­کند و مانع از ادامه روان جلسه­ ی خوب طوفان فکری می­شود .


 اجازه دهید روش طوفان فکری برای افراد سرگرم کننده باشد . آنها را تشویق کنید تا حتی­ الامکان نظرات بیشتری را مطرح کنند. این نظرات ممکن است عملی و یا حتی غیرعملی باشند . از خلاقیت و نوآوری استقبال کنید !برای مدت طولانی نباید یک ­سری افکار خاص حاکم باشد. حتماً باید نظرات مختلف و گوناگون طرح شوند و هر یک از ایده­ ها کاملا بررسی شوند .


 در یک جلسه­ ی طولانی ، به قدر کافی زمان استراحت در نظر بگیرید طوری که افراد بتوانند همچنان تمرکز داشته باشند .در صورت امکان ، بهتر است افراد شرکت کننده در روش طوفان فکری از رشته­ های گوناگون باشند و در رشته­ های مختلف تحصیل کرده باشند. این کار موجب می­شود تجربه­ های گسترده­ای در جلسه حضور داشته باشند و جلسه  خلاقیت بیشتری داشته باشد. اما گروه بسیار بزرگی تشکیل ندهید ، گروههایی که بین ۵ تا ۷ نفر عضو دارند بهترین نتایج را دربر خواهند داشت .


خلاصه:


روش طوفان فکری راهی مؤثر و سودمند برای رسیدن به راه حلهای بنیادی برای مسائل است البته تا زمانی که بخوبی مدیریت شود . در فرآیند روش طوفان فکری اصلاً از ایده ­ها انتقاد نمی­شود و افراد کاملاًٌ آزادند که نظرات جدید و خلاقانه­ای مطرح کنند .این موضوع سبب می­شود جلسات روش طوفان فکری تجربه­ ی لذت­بخشی را برای افراد به همراه داشته باشد که برای نزدیک ساختن اعضای گروه بسیار عالی است .استفاده از روش طوفان فکری می­تواند افراد را به راه حلها متعهد سازد زیرا آنها خودشان در یافتن این راه حلها سهیم بوده­ اند .بهترین روش برای روش طوفان فکری ، ادغام روش طوفان فکری فردی با گروهی است . در روش طوفان فکری گروهی باید قوانینی وضع شوند تا کار راحت­تر انجام شود .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی